wo 26 apr '17|20:15u|schouwburg vrije zit

Het Zuidelijk Toneel (Alexandra Broeder) Kreupelhout

toneel|eigentijds toneel

Het Zuidelijk Toneel (Alexandra Broeder)

Deze voorstelling is verplaatst naar 28 april 2017

Een vervreemdende voorstelling gespeeld door kinderen, maar voor volwassenen. Het Zuidelijk Toneel nodigt de eigenzinnige theatermaakster Alexandra Broeder uit, voor een bijzonder project dat je de schouwburg laat ervaren als nooit tevoren: Kreupelhout. Geen gewone voorstelling, maar een speciaal voor Theaters Tilburg gemaakte productie, die zich afspeelt in het schemergebied tussen droom en werkelijkheid, leven en dood. Een rituele voorstelling die al eeuwenlang, avond aan avond, wordt opgevoerd in een werkelijkheid parallel aan de onze. Betreed je deze werkelijkheid, dan word je opgewacht door een groep kinderen. Deze kinderen brengen je van de ene wereld naar de andere, zoals de veerman Charon de mensen ooit naar de onderwereld bracht. Zij zullen Kreupelhout voor je spelen en jij zult ernaar kijken. Voor altijd. En altijd. En altijd. Een unheimische, theatrale ervaring die je werkelijkheid laat kantelen!

concept & regie: Alexandra Broeder | spel: kinderen uit Tilburg

de Volkskrant over KIND: **** "Alles ontspoort altijd geleidelijk in de griezelvoorstellingen van Broeder (...) Haar onheilspellende theatertaal wint aan kracht door haar strenge, maar consequente regie van jonge kinderen die in verzet komen tegen het onvolwassen gedrag van volwassenen."

Parool: "Zo bijzonder en vervreemdend maak je het zelden mee."

Recensies

Interview met Alexandra Broeder
-----


“Ik vind het te gek dat ik - in deze tijd van bezoekersaantallen en rendement - in Tilburg een productie mag maken die tegen alle theaterwetten en protocollen in gaat. Ik maak theater mét kinderen, maar vóór volwassenen. Dat klinkt misschien vreemd, maar kinderen zie je niet als acteurs, zij blijven puur en authentiek. Dat maakt het vervreemdend, je wordt er op de een of andere manier dan ook meer bij betrokken. Een kind bekijk je niet, daar wil je contact mee. Maar als dat kind de leiding heeft, wordt het spooky. Unheimisch.”

Het wordt een eenmalige happening in de schouwburg, de productie Kreupelhout. Een tipje van de sluier?
“Ik wil er eigenlijk niet te veel over kwijt, maar reken er maar op dat je het gebouw en een voorstelling niet eerder zo hebt ervaren. Het is overal en nergens, want waar begint en eindigt de voorstelling? Is het wel een voorstelling? Meer een ervaring, een rituele trip. Je kunt op de avond zelf ook geen kaartje kopen, dat moet je eerder doen, want ik sluit de kassa.

Op Oerol kennen ze me al langer. Daar kreeg bij mijn Sweet Dreams het publiek een bijnadoodervaring voorgeschoteld. Ook daar speelden kinderen mee, die kunnen volwassenen zo goed manipuleren. Onschuld is een bijzonder fenomeen. Ik speel daar graag mee.

Natuurlijk ken ik die kinderen al een behoorlijke tijd, vaak van jeugdtheaterscholen. We werken maanden samen vanuit een heel vertrouwde situatie. Zij worden totaal betrokken bij dit complot, weten haarfijn wat ze doen en wanneer. Ik zit tijdens de voorstelling zelf in het publiek om de sfeer mee te voelen en ze vanuit daar te begeleiden. De kinderen vinden dit zo kicken.”

En hoe voelt dit voor het publiek?
“Publiek beseft bij mij pas later wat ze eigenlijk hebben meegemaakt. Wat dan achteraf binnenkomt, is dat je op een gegeven moment voelt dat er consequenties aan je bezoek zitten. Je bent medeplichtig en kunt niet meer terug. Ergens zit er dat addertje onder het gras. Dat is waar ik alle codes wil doorbreken. Ik hoop vooral dat je dan ook bedenkt: het is maar goed dat ik dit kaartje gekocht heb, anders had ik dit niet meegemaakt. Dan is mijn missie geslaagd.”

Bestelinformatie

Geannuleerd