za 06 mei '17|20:15u - 22:05u|schouwburg

Toneelgroep Maastricht & Rowwen Hèze Pinkpop: de liefde, de muziek, de herinnering

toneel|muziektheater

Toneelgroep Maastricht & Rowwen Hèze foto: Boek De wereld van Pinkpop

De theatervoorstelling Pinkpop is een tragikomisch liefdesverhaal over een man die zijn geheugen verliest. In zijn hoofd lopen heden en verleden steeds verder door elkaar en zijn herinneringen vervagen. Hij probeert de dierbare momenten uit zijn jongere jaren vast te houden. De tijd waarin zijn beste vriend en hij streden om de liefde voor dezelfde vrouw. Samen vierden ze het leven, de liefde en Pinkpop.

De hoofdrollen in Pinkpop worden gespeeld door onder andere Huub Stapel en Henriëtte Tol. De band Rowwen Hèze schrijft speciaal voor deze voorstelling nieuwe muziek en speelt deze live op het podium. Omringd door foto’s en video’s uit het rijke Pinkpop-archief, brengt Toneelgroep Maastricht een ode aan de liefde én aan het wereldberoemde popfestival.

De tekst is geschreven door Frans Pollux en Jibbe Willems. De regie is in handen van artistiek leider Servé Hermans. Pinkpop, een muzikaal liefdesverhaal komt tot stand met de steun van Rowwen Hèze, Buro Pinkpop, De Maaspoort, Parkstad Limburg Theaters en mediapartners L1 & De Limburger. Daarnaast zijn we veel dank verschuldigd aan Theu Boermans en Jan Smeets.

tekst: Frans Pollux en Jibbe Willems m.m.v. Wiel Beijer | regie: Servé Hermans | muziek: Rowwen Hèze | spel: Huub Stapel, Henriëtte Tol, Michel Sluysmans, Suzan Seegers en Judith Pol

ter informatie: vanwege een blessure speelt Huub Stapel deze voorstelling in een rolstoel. Gelukkig is hij daar, dankzij zijn rol in Intouchables, erg bedreven in!

de toegift: live-muziek na afloop in de foyer

Afbeeldingen

Video's

Recensies

NRC: **** "Zo mooi, dat er geen enkele ruimte is gelaten voor applaus na de liedjes – de voorstelling is één vloeiend geheel. Er valt zelfs een geloofwaardige regenbui, want ook het echte Pinkpop is soms een Nederlands soort Singing in the Rain.

de Volkskrant: *** "Grootste troef is Rowwen Hèze, met als hoogtepunt het nummer Blieve loepe dat eerst op Pinkpopbeelden uit 1992 is te zien, waarna de band het 25 jaar later in de voorstelling van nu overneemt. Dat is een krachtig en ontroerend statement: hoe de tijd verglijdt en kwaliteit blijft."

Theaterkrant: ***** "Diepe buiging voor Toneelgroep Maastricht. Pinkpop, een muzikaal liefdesverhaal is een ontroerende ode aan het popfestival, aan de tijd, aan Limburg en aan de liefde."

Interview met Jack Poels
-----

Toneelgroep Maastricht en Rowwen Hèze brengen een groots liefdesverhaal tegen de achtergrond van het overweldigende festialgedruis in Landgraaf: Pinkpop. Een bijzondere samenwerking. En zijn dan ook nieuwsgierig naar hoe Jack Poels de overgang van het clubcircuit, naar het festival, én naar het theater ervaart.

“Ik kom met Rowwen Hèze in Tilburg al sinds onze eerste optredens in Noorderlicht. Dat was nog in de tijd dat er pelpinda's voor je klaarstonden in de kleedkamer, een warm welkom jongens. Er werd altijd enorm met bier gegooid. Ik denk dat Noorderlicht landelijk in de top drie van bierdouches stond. Het was goed volk, we kwamen er graag en vertrokken altijd met een goed gevoel.

Wij hebben de stap naar het theater zo lang mogelijk uitgesteld. Het is dat Loek Sijbers en Gerrie Adels, fans en vrienden uit Griendtsveen (aan de rand van De Peel), er zo van overtuigd waren dat onze liedjes in theatersetting gehoord moesten worden... Vooral Loek bleef er maar op hameren. Hij houdt van de zachtere liedjes van de band. Toen had hij ineens het plan verzonnen: voor de pauze zou Rowwen Hèze in het decor verstopt zitten en amateurspelers zouden de liedjes uitbeelden. Wij hebben daar echt nog audities voor gehouden man. Ik vond het de hel.

Weet je, ik had dat vroeger al met spreekbeurten in de klas. Ze verwachten dat je praat. Er was voor mij altijd de wereld vóór de spreekbeurt en de wereld erna. In zo'n theatersetting heb je ook het gevoel dat ze op alles letten. Als een plectrum op de grond valt, denkt de zaal dat er iets gebeurt. Dat het erbij hoort. Een recensent die naar Limburg was afgereisd om deze primeur te verslaan, schreef: “Voor de pauze zitten ze erbij alsof ze met drie kilo cocaïne door de douane moeten.” Die man sloeg de spijker op z'n kop.

Nu past het als een jas. Door het zo vaak te doen, hebben we er plezier in gekregen. Ik weet nu, morgenavond hebben we een voorstelling in Den Helder. Dat komt goed. Die verhalen vertel ik zo vaak, dat ik me op m'n gemak voel. Ik weet dat als ik goed time, dat het publiek lacht om bepaalde anekdotes. Maar ik kan nog steeds met evenveel plezier aan een feesttent in Made denken en daar los gaan.”

Wat was voor Rowwen Hèze de mooiste muzikale ontmoeting?
“Dat was ongetwijfeld met Los Lobos in Paradiso. Het voelde als een soort thuiskomen in de muziek. Je moet weten dat onze eerste hit Bestel Mar vrij geïnspireerd is op Los Lobos' Spaanstalige hit An Selma, in Zuid-Amerika. De band had dat ooit gecoverd en iedereen zingt het daar mee. Het is zo bizar dat dezelfde muziekstroom op twee totaal verschillende plekken in de wereld op handen gedragen wordt. Als een soort parallel universum. Vroeger zijn veel Duitsers naar Argentinië en Mexico geëmigreerd en die namen die typische polkamuziek mee. Daar is vanzelf de exotische twist aan toegevoegd. Toen wij dus voor het eerst met Los Lobos in Paradiso speelden, en onze beide versies in één arrangement speelden, kwam dit allemaal samen. Je moet maar eens op YouTube kijken. Dat was een enorm moment!”

En wat zijn je herinneringen aan Pinkpop?
“Hier kan ik mijn visie op de spreekbeurt weer op loslaten. Je hebt de wereld voor Pinkpop en de wereld erna. Al die helden waar wij van hielden stonden daar, The Pogues bijvoorbeeld… en daarna moesten wij datzelfde podium op! We waren verstijfd van de zenuwen. Boudewijn de Groot was destijds onze producer en die voelde in het busje op weg naar het festivalterrein wel aan dat hij niet te veel moest praten. We zaten er maar stilletjes bij. We waren moe en hadden een kater van de vorige dag. Als ik nu de beelden terughaal… Een collega van een andere band zei: “het is alsof je vanaf het podium in de bek van de leeuw kijkt.” Zo hebben wij het niet ervaren. Het was warmte en genegenheid tot aan de geluidstoren. Pas toen Mart Smeets backstage de microfoon onder m'n neus duwde en vroeg hoe het was gegaan, besefte ik wat we hadden gedaan.”

Extra's

  • reserveer een tafel
    reserveer een tafel | Vrij toegankelijk
    Arrangement of à la carte? Als u nu nog niet wilt kiezen, reserveer dan een tafel: zo houdt u alle opties open. Geef hier het aantal personen aan. U betaalt op de avond zelf.
  • restaurant menu
    restaurant menu: gezellig tafelen | € 28,50
    Voor € 28,50 geniet u van een overheerlijk driegangenmenu inclusief brood met boter en olijfolie vooraf. In het restaurant bieden wij ook een luxe-variant aan voor slechts € 39,50.
  • restaurant arrangement
    restaurant arrangement: voor fijnproevers | € 52,50
    Voor € 52,50 geniet u vooraf van een aperitief en amuse, een uitstekend driegangenmenu, koffie met friandises in de pauze en een drankje met hapje na afloop. Kortom, een compleet verzorgde avond uit.

Bestelinformatie

Toegangsprijs (incl. servicetoeslag)

  • € 34,50 1e rang
  • € 31,00 2e rang
  • € 26,00 3e rang

Extra's

  • reserveer een tafel € 0,00
  • restaurant menu € 28,50
  • restaurant arrangement € 52,50
Voorstelling gepasseerd